Google! η καλύτερη μηχανή αναζήτησης στο διαδίκτυο...

English Version

English Website

 

ΠΡΑΚΤΙΚΑ

Χαιρετισμοί

 

Βλουμίδη Σοφία (εκπρόσωπος Οργανωτικής Επιτροπής)

κείμενο ομιλίας

 

Δρ. Χονδρίδου Σταυρούλα (Δ/ντρια Δ/θμιας Εκπ/σης Δυτ. Αττικής)

κείμενο ομιλίας

Αναστασιάδης Γιάννης / Εκπαιδευτικός, Υπεύθυνος Βιβλιοθήκης 1ου Γυμνασίου Ζεφυρίου.

Από τα ιερογλυφικά στο αλφάβητο

Περίληψη : Ο κόσμος και η ζωή άλλαξαν όταν η πληροφορία που για δισεκατομμύρια χρόνια μεταδιδόταν μέσω των γονιδίων άρχισε να διαδίδεται μέσω της γλώσσας, στα αρχικά στάδια της εμφάνισης του Homo sapiens, και αργότερα με τη γραφή, τα βιβλία, την τυπογραφία, το διαδίκτυο.

Η επινόηση της γραφής ήταν το σημείο 0 για τη μετέπειτα καταιγιστική μετάδοση της πληροφορίας. Το αλφάβητο έκανε τη διαφορά, όταν η γραφή και η ανάγνωση έπαψαν να είναι προνόμια των ιερέων και των γραφειοκρατών και έγιναν κτήμα των πολλών. Απλοί Έλληνες μισθοφόροι στο στρατό των φαραώ χαράσσουν τα ονόματά τους στις βάσεις των τεράστιων αιγυπτιακών αγαλμάτων, οι τεχνίτες των αγγείων υπογράφουν τα δημιουργήματά τους, οι Αθηναίοι ψηφοφόροι γράφουν τις επιλογές τους σε όστρακα.

Οι γνώσεις των προγόνων γίνονται κτήμα των μεταγενεστέρων σ' όλη τους την έκταση και τη λεπτομέρεια. Η συσσωρευμένη γνώση επιτάχυνε την ανθρώπινη παραγωγικότητα και η διαδικασία αυτή συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς σήμερα. Μήπως είμαστε ακόμα στην αρχή; Μήπως το διαδίκτυο δεν είναι παρά ένα ακόμα βήμα προς την μετάδοση της γνώσης και θα ακολουθήσουν στάδια που ούτε καν φανταζόμαστε;   

 

Καραβανίδου Ελένη / Εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης 1ου ΓΕ.Λ. Ελευσίνας.

Το πορτραίτο του Αναγνώστη. Άνθρωποι και βιβλία στη Δυτική Ζωγραφική από τον 14ο αιώνα ως τις μέρες μας.

Περίληψη : Το βιβλίο με την ιδιότητά του να θυμίζει κλειστό κουτί γεμάτο θαύματα ή πουλί με ανοιχτές φτερούγες δικαιώνεται  μόνο όταν απεικονίζεται  στα χέρια του αναγνώστη του και εμπνέει δημιουργικά όλα τα ρεύματα της Δυτικής Ζωγραφικής. Η σχέση της αναγνωστικής δυάδας, απτική, οπτική και όχι μόνον, εμπλουτίζει την παγκόσμια πινακοθήκη της Τέχνης με μια γκάμα στάσεων, χειρονομιών και εκφράσεων που παριστάνουν τις βαθμίδες ανάμεσα στην προσήλωση και τη στοχαστική ρέμβη  που προκαλεί  το Βιβλίο στον Αναγνώστη του. Από το βιβλίο - κώδικα με την περίτεχνη στάχωση έως το βιβλίο τσέπης που διαβάζεται στο σταθμό λεωφορείων, η Ζωγραφική εξεικονίζει τη ρήση του Φλωμπέρ: «Διαβάστε για να ζήσετε».

 

Παπάζογλου Αλεξάνδρα / Διευθύντρια Βιβλιοθηκών Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Κολλέγιο Αθηνών - Κολλέγιο Ψυχικού).

Η Σχολική Βιβλιοθήκη, Κέντρο Πληροφόρησης και Πληροφοριακής Παιδείας.

Περίληψη : Η εφαρμογή ενός μοντέλου Πληροφοριακής Παιδείας από την Βιβλιοθήκη του Κολλεγίου ξεκίνησε ήδη από την ίδρυση του σχολείου, έγινε πιο συστηματική από το τέλος της δεκαετίας του 80 στα σχολεία του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και εξελίχθηκε με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και την επέκτασή του στο Δημοτικό. ΄Εχει διάφορα σκέλη: Θεωρητικό κύκλο μαθημάτων πληροφοριακής παιδείας σε συνδυασμό με πρακτική εφαρμογή, εργασίες σε διάφορα αντικείμενα που ενσωματώνουν και ώρες πληροφοριακής παιδείας καθώς και δραστηριότητες που ασκούν τους μαθητές στη στρατηγική αναζήτησης και αξιολόγησης της πληροφορίας. Θα δοθούν παραδείγματα  εφαρμογών από τα σχολεία του Κολλεγίου Αθηνών κα Κολλεγίου Ψυχικού και θα εξηγηθεί η διαδικασία συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς.

 

Δρ. Κυριάκη-Μάνεση Δάφνη / Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τ.Ε.Ι Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας.

Υβριδικές Βιβλιοθήκες: Συνδυασμός έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού

Περίληψη : Οι βιβλιοθήκες σήμερα -παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν να επιτελούν τις βασικές τους λειτουργίες, δηλαδή εντοπισμό του υλικού τους, οργάνωση και απόδοσή τους στο κοινό- έχουν ξεφύγει από το σύνορο του βιβλίου ή του έντυπου κειμένου. Μάθαμε τις τελευταίες δεκαετίες ότι το γραπτό κείμενο είναι απλά μια μορφή καταγραφής της γνώσης. Κατανοήσαμε ότι η γνώση μεταδίδεται με έντυπα, με κείμενα γενικότερα, με ήχο με εικόνα με αντικείμενα ανεξάρτητα από τη μορφή ή το υλικό πάνω στο οποίο είναι καταγεγραμμένη. Έχουμε πλέον στη διάθεσή μας τρόπους εντοπισμού και μετάδοσης που μας εξασφαλίζουν αμεσότητα, ταχύτητα, ενημερότητα, πιστότητα σε βαθμό που δεν είχαμε ποτέ πριν. Νοιώσαμε μεγαλύτερη ελευθερία και πιστέψαμε ότι πλησιάσαμε το ακατόρθωτο, δηλαδή την απόλυτη συγκέντρωση και κυριαρχία μας στη γνώση. Μάταια, η γνώση πολλαπλασιάστηκε ακριβώς λόγω των εξελίξεων και η οργάνωσή της έχει ακόμα βήματα να διανύσει. Στόχος μας λοιπόν στις βιβλιοθήκες είναι να λειτουργούμε ως μεσολαβητές μεταξύ της διατιθέμενης πληροφορίας και του κοινού που την έχει ανάγκη. Σήμερα αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες οι βιβλιοθήκες μπορούν να παρέχουν ολοκληρωμένα πληροφοριακά σύνολα μέσα από συστήματα που ξεπερνούν τα όρια του ενός οργανισμού και αποσκοπούν στην ενιαία αντιμετώπιση πληροφοριών αδιακρίτως προέλευσης, μορφής ή τρόπου μετάδοσης.

Ο παγκόσμιος ιστός από μόνος του αποτελεί ένα ισχυρό πληροφοριακό εργαλείο με ποικίλες εφαρμογές και δυνατότητες. Η χρήση του δικτύου έχει ήδη πίσω της δύο δεκαετίες και στο διάστημα αυτών των ετών είδαμε μια σημαντική βελτίωση των υποδομών σε ότι αφορά την ταχύτητα, την ασφάλεια μετάδοσης δεδομένων αλλά και την ανεξέλεγκτη και αδόμητη εισροή πληροφοριών με αποτέλεσμα την παρουσία υπερπληθώρας πληροφοριών μη αξιολογημένων και μη οργανωμένων. Με άλλα λόγια ενώ ο παγκόσμιος ιστός αυτή τη στιγμή εν δυνάμει συγκεντρώνει ποσοτικά τη μεγαλύτερη πληροφόρηση, η ποιοτική του απόδοση είναι συνάρτηση των ικανοτήτων αναζήτησης και αξιολόγησης του χρήστη.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα διερευνήσουμε την εξέλιξη του έντυπου υλικού και την πρόβλεψη για το μέλλον του. Τι αντικαταστάθηκε από το διαδίκτυο; Τι δεν μπορεί να αντικαταστήσει; Τι συμπληρώνει το διαδίκτυο; Τι συμβαίνει στον εκδοτικό χώρο; Μπορούμε να απαντήσουμε στο κλασσικό ερώτημα «Θα πλαγιάζω το βράδυ με ένα βιβλίο ή με ένα e book;»

 

Στους παρακάτω συνδέσμους στο youtube, θα βρείτε μερικά αποσπάσματα βίντεο έτσι όπως τα κατέγραψαν μαθητές του 1ου Γενικού Λυκείου Ελευσίνας.

Βίντεο 1 (εισαγωγή - χαιρετισμοί)

Βίντεο 2 (1η & 2η εισήγηση)

Βίντεο 3 (2η εισήγηση)

Αρχική


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΑΓΟΥΛΑΣ
Ομήρου 4, 19018 Μαγούλα, τηλ.: 210-5552079, fax: 210-5559715

 
     
     
News from edra.gr